úvodní stránka  Domů        kontakt  Kontakt      mapa stránek  Mapa

Prevence

Prevence a správná ústní hygiena je nejlevnější a nejjednodušší pomůckou k zachování vlastních zubů po celý život.

Pravidelnými kontrolami v ordinaci a správnou a pravidelně prováděnou ústní hygienou lze úspěšně bojovat s bakteriálním plakem, který je příčinou choroby, jako je zubní kaz, onemocnění dásní a pokročilá fáze paradentózy a souvisí taktéž s nepříjemným dechem.

Pravidelným čištěním tak předejdete komplikacím jako je zánět v zubu, bolestivé a krvácející dásně, popřípadě nutnost náhrady již ztraceného zubu.

Jak již bylo uvedeno příčinou dvou základních infekčních onemocnění v dutině ústní (zubní kaz, onemocnění dásní a kosti zubního lůžka) je bakteriální plak. Jedná se o měkký biofilm ze zbytků potravy s vysokým obsahem baktérií.

Pokud není plak v rámci ústní hygieny správně očištěn, je schopen již do 2-3dnů vytvrzovat v zubní kámen, a ten už není pacient sám schopen z povrchu zubu odstranit.

Zubní kaz

Jedná se o postižení tvrdých zubních tkání. Působením bakteriálního plaku dochází k uvolňování minerálních látek (tzv. demineralizaci) ze sklovinné vrstvy (silně mineralizovaná povrchová vrstva zubu). Uvolňování minerálů způsobují kyseliny, které vznikají jako produkt štěpení cukrů z potravy.

Paradentóza (Parodontitis)

Jedná se o zánětlivé onemocnění, které postihuje tkáně v okolí zubu jako je dáseň, kost zubního lůžka a závěsný aparát (kotví zuby v kostním lůžku).Je vyvoláno přítomností bakteriálního plaku (pokrývá povrchy zubů popřípadě povrchy zubních náhrad).

Výplně

Nahrazují část zubu odstraněnou při odvrtání kazu nejčastěji malého a středního rozsahu. Výběr vhodného materiálu záleží na mnoha faktorech. Je nezbytné zhodnotit rozsah defektu, umístění výplně, stupeň kazivosti, úroveň hygieny a samozřejmě splnit požadavky pacienta.

Existuji tři typy výplňových hmot

• amalgámová výplň
  • kompozitní (bílá) výplň